23-02-2013

Je haren verven met henna

Ik ben een echte voorstander van je haar verven met henna. Het laat mijn haar altijd prachtig glanzen, als ik het heb geverfd zijn al mijn gespleten dode haarpunten weg. Ik verf mijn haar dan ook al z'n 5 jaar met henna en krijg daar heel vaak vragen over. Het leek mij wel leuk jullie te laten zien hoe ik mijn haar verf met henna en ik zal wat handige tips geven.

Zwarte henna dat mijn oom laatst voor mij meenam uit Egypte. Wat lief =D


Als allereerste wat erg belangrijk om te weten is dat henna alleen gebruikt kan worden bij heel donker blond, bruin en zwart haar. Bij blond en grijs haar wordt je haar oranje als je het verft, ik weet niet wat voor effect het geeft als je blond haar met zwarte henna verft. Dat zou je altijd op een klein plukje in je nek kunnen proberen.

Je kunt henna kopen in Arabische supermarkten en sommige afro winkels verkopen het ook. Een pakje henna kost rond de €2,50.

Een paar handige tips. (Al mijn tips heb ik van familie van mij die uit Egypte komt.)

Ø      Gewone yoghurt wordt gebruikt zodat de henna makkelijker door het haar gaat en het maakt je haar zachter. Ik zelf doe er niet zo vaak yoghurt doorheen, ik heb niet zo heel stug haar.
Ø      Om het haar een mooiere intense rode glans te geven kan je in een pannetje kokend water de schillen van een rode ui en wat hibiscus toevoegen.
Ø      Als je je haar wat donkerder wilt kan je in plaats van kokend water met rode ui en hibiscus ook koffie gebruiken.
Ø      Als je het papje hebt gemaakt het z’n 15 tot 30 min laten staan. De kleur wordt zo ook intenser en zo brand je je hoofd niet :-P
Ø      Het zo lang mogelijk laten zitten ongeveer 5/ 6 uur minstens. Vaak hoor ik dat mensen het maar 2 uur inlaten, dat is echt veeeelste kort.
Henna is eigenlijk een soort haarmasker dat gelijk je haar een mooie glanzende kleur geeft. Henna is gezond voor je haar dus je kan het zo vaak als je wilt gebruiken.

 Mijn haar verven met henna
Nu zal ik jullie laten zien hoe ik het bij mijzelf doe. Ik verf mijn haar nu ongeveer een half jaar zwart hiervoor deed ik het altijd rood bruin.  
Dit is een foto van vorig jaar mei toen ik in New York was.





















Dit zijn de pakjes henna die ik altijd gebruik.





Dit je wat je nodig hebt. Een waterkoker, handschoenen, een bak, een verf kwast, klemmetjes en elastiekjes, een kam en natuurlijk henna.





Dit is mijn vreselijke uitgroei!


                                                                                                                  












Omdat ik mijn haar zwart verf gebruik ik geen rode ui, hibiscus of koffie meer, want zwart is zwart.
Ik gebruik per keer een heel pakje henna. Het is zoals je ziet een soort groen bruinige poeder. Ik doe altijd kokend water in een kopje zodat ik ongeveer weet hoeveel ik nodig heb. Ik doe er ongeveer 1 kop kokend water in. Je weet dat je voldoende water heb toegevoegd als het een papje is geworden zoals op de rechter foto. Het moet niet te vochtig zijn anders gaat de henna lekken als het op je hoofd zit.

















Dan laat ik de henna 15 tot 30 min staan. In de tussentijd eet ik deze lekkere salade (je kan wel zien dat ik van olijven hou XD) met een kopje thee.













Na een half uur is de henna al een stuk donkerder geworden.




Ik doe altijd oude kleren aan, want ik maak er altijd z'n bende van... niet normaal. Dan maak ik een midden scheiding. Dan verdeel ik mijn haar in drieën. De ene helft zet ik vast. De andere helft verdeel ik nogmaals in 2e, boven mijn oor maak ik nog een scheiding. Het bovenste gedeelte zet ik ook vast. Met het onderste gedeelte begin ik.


                                                Ik weet het, het ziet er gek uit.



Het onderste gedeelte van mijn hoofd doe ik nooit met een kwast. Ik doe gewoon wat henna op mijn handen en kneed het in mijn haar. Ik doe overal alleen het bovenste gedeelte, de punten doe ik bij het eind.




Het bovenste gedeelte doe ik veel nauwkeuriger. Ik doe dat baan voor baan. Steeds een klein plukje. Als ik een baan heb gedaan wrijf ik het ook nog even met mijn handen zodat het echt door mijn hele haar zit.






Nu de ene kant klaar is doe ik precies hetzelfde aan de andere kant.


Weer z'n charmante foto



Nu mijn hele haar klaar is zet ik het naar achter vast. Ik ga nu altijd nog even met een vochtig doekje langs mijn gezicht om al het gevallen henna weg te halen (anders krijg je allemaal vlekken). 


       


Nu ga ik maar mijn badkamer maar schoonmaken. Ik maak altijd z'n rotzooi.


 


Ik had de henna er om 16:00 ingedaan en om 22:00 heb ik alles eruit gewassen. Het was toen al donker dus heb toen geen goede foto's kunnen maken.

Deze foto's heb ik de volgende ochtend gemaakt.



De uitgroei is ook helemaal weg.



Op deze foto's heb ik ook alleen maar hitte beschermer in mijn haar gedaan voor ik mijn haar ging stijlen. Mijn haar glast van zichzelf nu al heel erg mooi (al zeg ik het zelf :p).




Wie heeft nog meer ervaring met henna? en hebben jullie nog andere tips?

xx

Amy