20-02-2013

DIY Lipbalsem

Ik ben echt verslaafd aan lipbalsems, hoe meer het mijn lippen verzacht hoe beter. Ik heb echt een hekel aan vaseline en daar zag ik altijd veel DIY van. Dus in deze DIY zal ik laten zien hoe je een verzachtende en verzorgende lipbalsem kan maken met shea butter.


Wat je nodig hebt.
- Pure shea butter
- Amandel olie
- Honing
- maatbeker (ik heb een grote en een kleine gebruikt)
- aroma of geur olie
- een pannetje
- een stift
- Potjes voor de lipbalsem



Dit zijn dus de producten die ik heb gebruikt. Shea butter kan je gewoon bij de afro winkel kopen, ik heb die van mij op de albert kuip bij de afro winkel gekocht voor iets van €2,50 per bakje. De amandel olie die ik gebruik, heb ik bij de tuinen gekocht zoals je op de verpakking kan zien. Daar heb ik €7,99 voor betaalt. Beetje stom want je kan amandel olie ook gewoon bij de toko kopen heb ik gehoord (kleine tip dus voor jullie;-) ). Ik heb zoals je ziet twee maatbekers gebruikt een grote en een kleine. Ik heb de dat gedaan, omdat ik in elk bakje een andere geur wou en dus alles precies moest meten. De potjes waar ik de lipbalsem in ga doen komen uit de reis pakketjes van de Primark (te zien in mijn mini shoplog).

Ik heb alle hoeveelheden een beetje op gevoel gedaan, maar dat zal ik hieronder allemaal wat duidelijker uitleggen. Ik heb alles ook voor 5 bakjes gedaan, dus bereken alles naar de hoeveelheid jij zelf wilt maken.




Ik heb ongeveer 3 kwart van het bakje shea butter gebruikt. Doe dat in de maatbeker. Pak dan de amandel olie, ik heb 4 eetlepels gebruikt. Dus 3 kwart shea butten en 4 eetlepels amandel olie.




Ik heb ongeveer 2x deze hoeveelheid honing gebruikt.




Nu alles in de maatbeker zit gaan we het koken. Doe nu een bodempje water van ongeveer 2/3 cm diep in het pannetje en laat het koken. Als het kookt kan je de maatbeker in het water zetten.




En blijven roeren tot alles gesmolten is.




Ik had al opgemeten hoeveel er in die bakjes ging (ik heb dat met de stift erop gezet). Bij mij was dat 1 eetlepel per bakje. Ik schonk dus steeds uit de grote maatbeker 1 eetlepel in de kleine maatbeker. Als je dat gedaan heb kun je de geur olie of aroma erin druppelen. De hoeveelheid vind ik per persoon verschillen. Ik hou van een overheersende geur, dus ik deed er een stuk of 5 druppels in. Als je van meer geur houd meer druppels erin doen en als je van minder geur houd minder druppels. Als de druppels erin zitten goed roeren en eventueel meer toevoegen. Ik deed dit allemaal op een snijplank, ik vond dat gemakkelijker werken.
* ik heb de aroma's papaja, meloen, earl grey en whiskey gebruikt.
* ik heb ook een geur olie gebruikt, rozen olie.

Zoals je ziet hou ik wel een beetje van aparte geuren.






Nu je tevreden bent over de geur, kan je het erin schenken.





Nu alles gevuld is, moet het een paar uur in de ijskast.





Na had het er iets van 2 of 3 uur ingelaten. Je kan zien dat ze hard zijn als het niet meer doorzichtig is.





Haal ze dan uit de ijskast en klaas is kees!!



Laat maar weten of het is gelukt!!


xx


Amy