28-03-2013

Spa day voor thuis

Ik werk nu al een aantal maanden fulltime (stage). De dagen dat ik vrij ben heeft mijn huid (en ik zelf ook) echt een oppepper nodig. Ik vind het dan heerlijk om een soort kleine spa day voor mezelf te houden. Lekker mezelf verzorgen zodat ik en mijn huid er weer tegen aan kunnen. Ik doe dat gewoon met producten die ik zelf thuis heb, zodat ik niet eerst nog helemaal de stad in hoef om alles aan te schaffen. Daar gaat je relax dagje dan.



Voor mijn haar gebruik ik henna of kokosolie om mijn haar weer een boost te geven. Wat je ook is kan proberen is een banaan pureren en die voor 15 min in je haar laten zitten. Ik raad dan wel aan om iets van een douche muts of penaal emmer zat om je haar te doen. Anders heb je kans dat het overal vies wordt.



Voor mijn lichaam gebruik ik shea butter en jojobaolie. Dat doe ik bijvoorbeeld op mijn ellebogen, knieën, handen en voeten. Het hydrateerd mijn lichaam goed en houd mijn huid lekker zacht.

Dan nu het deel wat ik altijd het leukste vind. Mijn gezicht verzorgen! Ik vind mijn gezicht het aller belangrijkst. Ik vind het belangrijk om mijn huid goed te verzorgen. Ik hou er van om natuurlijke producten te gebruiken en dan voornamelijk voor mijn gezicht. Ik reinig eerst mijn huid met amandelolie dan stoom ik mijn gezicht onder een kom met kokend water. Dan haal ik met een washandje het overige olie weg. Dat reinigt mijn huid heel goed.



Nu komt het alles leukste zelf een maskertje maken. Maskertjes kan je met van alles maken. Ik heb hier onder een lijstje gemaakt met producten die je kan gebruiken, met de werking erbij. Er zijn vast nog zat producten die je kan gebruiken, dit is alleen wat ik gebruik. Zo kunnen jullie zelf ook lekkere maskertjes bedenken. Het is een beetje swirl keuzen menu haha, je kan uit elke categorie kiezen wat voor jou huid het beste is.



Zuivel:
- yoghurt werkt goed tegen poriën en puistjes. Het verkoelt en verzacht je huid, idiaal voor de gevoelige huid.




Groente en fruit:
- banaan werkt goed tegen puistjes en maakt je huid lekker zacht.
- komkommer heeft een geweldige opkikker en frist lekker op.
- aardbeien smaken en ruiken niet alleen heerlijk maar is ook nog is goed tegen onzuiverheden.
- in avocado zitten geweldige oliën voor je huid. Avocado is geweldig voor een drogeren huid.
- citroen is een geweldig extra voor in een maskertje. het trekt je poriën glad, je huid wordt alleen iets droger.
- Tomaat is zeker mijn favoriet. Tomaat is geweldig voor de oudere huid. Tomaten zitten vol met vitamine c, b1, b2 en b6 en mineralen. Je huid wordt strakker en je poriën kleiner.
- wortel zit vol met vitamine A, mineralen en ijzer. goed voor een vettere en onzuivere huid.




oliën:
- amandelolie is heel voedend en verzorgend.
- kokosolie en olijfolie werkt goed tegen de droge huid.
- jojobaolie is de olie onder de oliën. De beste olie en meest verzorgende olie.



Overige ingrediënten:
- honing is overal goed voor. Voor de droge en vette huid. Werk goed tegen verstopte poriën en zorgt ervoor dat je masker beter blijft zitten.
- cacao poeder geeft je huid een glow en werkt goed tegen onzuiverheden. Je moet wel pure cacao poeder gebruiken.




Hier heb ik ook een aantal voorbeelden van maskertjes die je zelf kunt maken met de bovenstaande producten.

Honing yoghurt masker
- 1 theelepel Yoghurt
- 1 theelepel honing
- een paar druppels citroensap
> goed door elkaar mengen en opsmeren.

Wortel masker
- 1 gekookte en afgekoelde wortel
- 1 theelepel honing
> als de wortel gekookt en afgekoeld is pureer de wortel dan. Voeg daarna de honing toe en meng het geheel goed door.



Bananen masker
- 1 banaan
- 1 theelepel honing
- ½ theelepel amandel olie
- pureer de banaan en meng de rest bij de banaan. meng het goed door elkaar.

Avocado masker
- ½ avocado
- 1 eetlepel yoghurt
- 1 theelepel amandel olie
> pureer de avocado en meng de andere ingrediënten erdoor. Meng alles goed door elkaar.

Aardbeien masker
- 5 aardbeien
- 1 eetlepel yoghurt
- 1 theelepel honing
> pureer de aardbeien en voeg de overige ingrediënten doen. Meng alles goed door elkaar.

Komkommer masker
- ¼ komkommer
- 1 theelepel honing
- thee lepel olijf olie
> pureer de komkommer en voeg de overige ingrediënten toe. Meng alles goed door elkaar.

Tomaten masker
- ¼ verse tomaat of een klein blikje gepureerde tomaat
- 1 eetlepel yoghurt
- 1 theelepel amandel olie
> Pureer de verse tomaat of doe het blikje gepureerde tomaat in een bakje. Meng alles goed door elkaar.



Het zijn allemaal best dunne maskers, daardoor breng ik het meestal aan met een schone foundation kwast. Laat het voor ongeveer 15 min. zitten. Zelf ben ik nooit zo van de tijd, het is natuurlijk dus kan het volgens mij geen kwaad als je het langer op laat.


Geniet van je spa day!

Als jullie nog leuke ideeën hebben voor een spa day of recepten hebben voor maskertjes hoor ik dat graag van jullie!

xx


Amy